Digitale Slagkracht bij gefeliciTAART.nl: van Appeltaarten voor de Horeca naar miljoenenbedrijf
Sinds 1989 bakt en levert John van Vessem taarten aan horeca. Toen hij in 1995 startte met internet kwam zijn bedrijf in een stroomversnelling. Binnen een halfjaar was de omzet van verdubbeld en bracht digitaal meer omzet dan zijn offline activiteiten, terwijl Google nog niet eens bestond. Inmiddels is het een miljoenenbedrijf en levert hij via gefeliciTAART.nl honderdduizenden taarten per jaar. Dat gefeliciTAART.nl een pionier is bewijst overigens het volgende feit: navraag leert ons dat de allereerste iDEAL-betaling ooit plaatsvond op gefeliciTAART.nl. Een schoolvoorbeeld van Digitale Slagkracht!
“Door mond-tot-mond reclame wisten ook steeds meer particulieren onze bakkerij te vinden. Als de reden van bestellen een verjaardag was riep ik bij het afhalen ‘gefelicitaart’. Logischerwijs heb ik direct die domeinnaam vastgelegd toen dit mogelijk werd.” – John van Vessem
Een offline succesvolle ondernemer die direct op digitaal gedoken is; wat zijn zijn learnings na meer dan 20 jaar inzet van digitaal?
Als je digitaal opschaalt: blijf klant en kwaliteit op 1 blijven zetten.
Digitaal zorgde al in 1995 voor een enorme stroomversnelling. Waar ik al mijn klanten de hand kon schudden, is dat nu niet meer mogelijk. Hoe zorg je tóch dat je bovenop je klant blijft zitten? Binnen een halfjaar was de digitale omzet voorbij de offline omzet in de al winstgevende bakkerij. Uitdaging is altijd geweest om juist de klant centraal te houden.
Digitaal is leuk, maar iemand te woord kunnen staan blijft key. Ik heb vijf full-timers die de hele dag klaarstaan om klanten per telefoon te woord te staan.
“Een taart is emotie. Doe je alles goed dan ben je belangrijk onderdeel van een grote verrassing. Gaat er iets mis, dan kunnen de emoties extra hoog oplopen.”
De propositie was in eerste instantie: de lekkerste taart in Haarlem en omgeving. Binnen enkele weken forceerde de klant ons te leveren door heel Nederland. Om dat op te zetten werkte we samen met 300 bakkers door heel het land. Resultaat was een afzet door heel het land, maar de keerzijde was dat we onmogelijk grip op de kwaliteit konden krijgen.
Inmiddels komen alle taarten weer uit één bakkerij. Dat zorgt voor consistente topkwaliteit. Sinds dit het geval is schalen we ons bedrijf veilig op!
Digitaal opschalen lukt alleen als je die klant en de kwaliteit op één staat en blijft staan.
Digitaal sterk door langdurige samenwerkingen
GefeliciTAART.nl was er snel bij, en dat werpt de vruchten af. Bewijs hiervan is dat de allereerste iDEAL-betaling ooit plaatsvond op gefeliciTAART.nl. Er snel bij zijn heeft een enorme voorsprong gegeven. Het blijvend succes is echter nooit vanzelfsprekend geweest. De digitale wereld gaat snel, blijven optimaliseren is nodig om de concurrentie voor te blijven. Slim te werk gaan wordt echter beloond.
Taarten bakken zit ingebakken in het DNA van ons bedrijf, we zijn echter steeds meer een technologie-bedrijf geworden. Techniek doe ik zoveel mogelijk in huis, inmiddels hebben we twee full-timers die programmeren aan website en onze database. Dat verhoogt de snelheid van schakelen enorm.
Adverteren met Google AdWords daarentegen is zó veranderlijk, die kennis kán je als ondernemer niet in huis halen zonder focus op andere zaken te verliezen. Ik adverteer met Google AdWords sinds het beschikbaar is in 2005. Dat heb ik altijd met dezelfde partner gaan. Als een samenwerking goed is, is het kostenplaatje niet het belangrijkste maar juist het vertrouwen in elkaar.
Ben zelf betrokken bij alle digitale stappen. Volg je gevoel, maar ga niet gokken!
Digitaal kan alleen lukken als je het ook echt een kans geeft. Als het je laatste euro’s zijn en dit project snel moet lukken omdat je anders niet overleeft krijgt het geen eerlijke kans. Zorg dat je zakelijk en privé een buffertje hebt om het écht een kans te kunnen geven.
“Zorg voordat je start met digitaal voor een buffer zakelijk en privé. Liever een slecht lopend bedrijf dan een slecht lopend gezin. Gok niet met je laatste euro’s op digitaal. Start op tijd, of start er niet mee.”
Daarnaast adviseert John om niet hals-over-kop teveel te investeren in digitaal. Begin klein en schaal pas op als jij als ondernemer zelf doorhebt wat werkt. Dat laatste krijg je overigens pas door als je nauw betrokken bent met de stappen die je zet.
Die betrokkenheid bij alle aspecten van zijn onderneming heeft John na 25 jaar nog steeds. Ik blijf het bedrijf optimaliseren; betere logistiek, een nóg hogere klanttevredenheid. Ons motto is ‘Altijd iets te vieren’. “Taart is emotie, ik haal er een kick uit om constant en consistent de verwachting van de klant te overtreffen.”